gagak dan merpati

ini cerita, tentang seekor gagak yang tengah melihat seekor burung merpati makan dengan lahapnya di dalam sangkar beliau. sifat curiosity gagak itu telah mendorong dirinya untuk melihat secara lebih dekat apa itu dedak dan dia juga ingin menemuramah merpati yang di dalam sangkar itu.

selepas gagak mendarat secara berbahaya di tepi sangkar beliau, burung merpati terperanjat dan telah tersedak dedak lalu beliau menyedakkan dedak itu tepat ke paruh gagak. tanpa mempedulikan kes yang baru sahaja terjadi, merpati meminta biodata gagak secara old skool. di mana, merpati memberikan gagak sekeping buku nota, yang di dalamnya berconteng dengan warna-warni. sang gagak tidak mempedulikan buku itu kerana beliau telah memilih untuk bercakap walaupun beliau mempunyai gagap kerana selalu menyebut "akkk" "akkkk".

merpati memperkenalkan diri kepada sang gagak dengan cara yang bongkak. "nama aku merpati,sudah dua tahun aku tinggal di dalam sangkar ini. lihatlah badan aku yang gemuk ini," kata sang gagak. sambil itu, beliau sempat menempelak sang gagak dengan bercip cip "hahah, kasihan aku tengok kau cik gagak, kurus betul badan kau. aku setiap hari diberi makan oleh tuan aku. dua kali sehari pulak tu. muahahaha kau punya badan macam dah sepuluh hari tak makan daaaa" (sang merpati banyak terpengaruh filem p.ramlee yang hari-hari tuan dia bukak.)  .

sang gagak terus tertunduk seraya berkata "walaupun aku tidak selalunya punya makanan yang banyak dalam masa sehari, aku masih bebas. bebas terbang untuk melihat dunia yang terbentang luas. bebas untuk berkawan dengan siapa sahaja yang aku jumpa. bebas untuk mengacau anak mak cik kiah yang baru lepas habis belajar tu. dia selalu pakai baju kurung tau (kurungobsesnism)."

merpati terus mengalirkan air mata sebab dia terpengaruh dengan filem p.ramlee yang nangis sampai buta tu. apa, dia ingat kalau menangis sampai buta tu lagi senang nak hidup ke? eh. sambung balik.
sang merpati berasa sedih apabila mendengar sang gagak berkata begitu. beliau membuat rancangan untuk menukar dirinya dengan sang gagak. "mahukah kau gantikan tempat aku di dalam sangkar? nanti kau akan punya makanan setiap hari." rayu sang gagak.

"Ah, tidak mahu aku. aku tak mahu terperangkap di dalam sangkar ini. dunia masih luas, aku masih belum habis terokainya" balas sang gagak.
"lagipun, aku tak akan disukai oleh tuanmu. aku juga tak mahu disukai oleh mereka. aku ada hidup aku. seekor gagak yang hanya selesa berada bersama koloninya. atau secara bersendirian" kata sang gagak lagi.

apabila rancangan beliau untuk meloloskan diri gagal, sang merpati membuat keputusan untuk menamatkan riwayat dirinya sendiri dengan menelean nila. beliau suka warna biru, sebab depan rumah beliau ada bendera biru dengan lambang kandar kot. entah. yang pasti, aku tak tahu samada merpati itu mati atau tidak.

sebab pertama, kalau minum nila boleh mati ke? mampu ke kau nak telan kalau rasa tak sedap? kan?
sebab kedua, mana si merpati tu nak cari nila? dia bukan pernah keluar dari sangkar pun.
sebab ketiga, merpati tu mana ada tangan. takkan dia nak angkat nila tu pakai kepak? oh no, ini bukan cerita Rio. ini cerita tentang merpati yang nak melepaskan diri. Tamat.
nak bersambungkah?

2 ulasan:

  1. Ini cerita rekaan kah? Kalau ya, sambungkan. Nak tahu apa riaksi tuan merpati dan kemana gagak pergi. Kalau validlah request ni :)

    Adakah merpati dah terpengaruh dengan gagak sampai dia nak lepaskan diri -____-

    BalasPadam
    Balasan
    1. rekaanlah,mana nak faham bahasa burung. hehe :D
      we'll see lah,tengok tahap kerajinan otak membelah idea macam mana nanti. haha :D

      Padam