apa itu hari raya

hari raya? aku tak tahu sejak bila perkataan tu jadi benda yang dah tak ada makna dalam kamus hidup aku. rasanya hari raya tu macam hari hari biasa untuk aku. tiga tahun lepas pun aku sambut dengan tidur sepanjang hari. dah takde senyum yang boleh aku ukirkan bila tiba hari raya ni. yang aku tahu,pergi solat hari raya,balik makan apa yang ada dan lepas tu tidur,takpun pergi merayap dengan kawan kawan. entahlah,kadang kadang ada jugak rasa nak lepak dengan saudara mara,tapi macam angan angan. aku tak pernah sambut raya dekat kampung,selalunya dekat rumah sendiri je. memang tiap tiap tahun mak sibuk,tapi bukan untuk raya. sibuk cari duit untuk anak anak. buat kerja tu,buat kerja ni,pagi raya pun masih sibuk lagi. sebab tu aku dah tak rasa suasana hari raya. bila jalan jalan dekat kampung,aku rasa seronok tengok rumah yang meriah dengan saudara mara. rumah aku jarang ada yang datang,kalau ada pun saudara atau kawan kawan mak aku. pernah sekali ada budak datang rumah aku,hati aku rasa sebak sebab ada jugak orang sudi datang. tapi diorang berdiri dekat bawah jerit "kitorang tak nak makan,kitorang nak duit raya je". haha aku rasa nak menangis masa tu. rasa macam kena game dengan budak budak tu. tapi nak kata apa,nama pun budak budak. tahun ni,lagi lah tak rasa apa apa. baju raya pun rasanya takde tahun ni. hidup ni,kalau takde duit jangan berani nak bermimpi. aku tulis ni bukan nak mintak simpati,aku tulis apa yang aku rasa dekat dalam ni. nak cerita tak tahu dekat siapa,kalau ada pun aku tak tahu macam mana nak mula. nanti orang kata aku nak mintak simpati. jadi aku tulis dekat sini. aku nak balik perasaan gembira bila nak sambut raya. entah bila nak ada balik. tunggu je lah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan