Jawapan bisu

Aku sendiri mengira peratus kebarangkalian tentang jawapan kau yang aku berikan pada tuhan. Untuk kepastian, puas sudah aku minta pesona kau pada mata ini dipejamkan, masih hati buta aku tak mahu berhenti berjalan.

Pernah aku kambus jiwa untuk tanam kenyataan bahawa tak semua soalan berjawapan. Sedang ianya cuma akan atau tidak mungkin nanti diceritakan tuhan. Dan kerana kenyataan aku itu juga satu lagi persoalan, hati buta aku masih berjalan.

Endahkan, hati buta aku yang berjalan sudah bukan kerana kekecewaan aku terhadap soalan-soalan yang dibiar tak berjawapan, tapi kerana nyaman yang aku punya walau tak nampak arah berjalan. Dan kerana tuhan selalu ada menggapai tangan aku yang rebah dalam kebutaan, aku belajar menyalin jawapan yang disimpan tuhan.

Tak mungkin layak aku benci jawapan yang dibisukan insan kalau semuanya  dijawab tuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan