terima kasih mak

dulu kalau masa kanak kanak aku dapat makan udang,sotong,ketam yang harganya menjulingkan mata mak aku,mesti aku dah tegap atau obesiti. nak buat macam mana,masa kecik dulu,ikan sardin jelah yang aku hadap. ikan sardin kau tahu. bukan yang dalam tin tu,ikan yang kalau sekali tangkap pakai jala boleh cecah seribu. memanglah murah,kau mana pernah nampak. kau makan ikan merah,kerapu,ikan pari yang harganya sekali lagi menjulingkan mata bapak aku.langsung tak jadi beli. tak apalah,tapi aku makan apa yang ada,mungkin ada makanan yang aku makan melembabkan otak aku,tapi mak selalu nak beli vitamin, katanya tambahan. tapi setakat nak makan appeton tadika dulu bolehlah sehari dapat dua. ini yang dibeli sekali sepuluh aku telan,biasalah sendiri punya. mana tak overdose otak aku. mungkin sebab tu ada suis putus. vitamin dulu bukan macam vitamin sekarang. dulu vitamin orang kunyah atau kemam,paling paling pun gigit supaya dapat makan banyak banyak. vitamin sekarang dah macam macam versi,sampai mak pun pening kepala nak pilih. end of story,aku jugak yang tak dapat makan vitamin. vitamin sekarang cucuk dekat muka boleh,selalu nampak orang cucuk dekat dahi. "nanti sikit jam kelut-kelut talak mali mehhh" meleka kata. badan ni,ntah sampai bila nak berisi. yang makan kadang kadang macam tak ingat dunia,yang naik isi dekat perutnya jugak. membuncit aku sampai tua. eh,taknak aku. jaga perut walau dah jadi laki orang,penampilan kena jaga. walau lebih tulang dari isi. ape pun,terima kasih dekat mak. walau makan ikan sardin dengan ikan kembung tiap hari,aku masih berdiri. berdiri sebagai diri aku sendiri,berdiri dengan kaki,tanpa tongkat yang menemani. terima kasih mak,sebab menyuap makan perut ini. terima kasih mak sebab membesarkan budak ini.

2 ulasan: