Cerita Orang Minoriti

Ini entry yang aku tulis secara membabi buta. Sila buka mata.

Aku melihat golongan-golongan yang kononnya berkolar biru bergaduh mempermainkan bab agama. Ideologi dan kuasa yang lebih penting dari nilai agama itu sendiri membuatkan dua pihak bertelagah sedangkan pihak ketiga sibuk pecah perut ketawa melihat bodohnya mereka. Mempersendakan hal sensitif asal kepentingan dan tujuan tercapai. Hilang semua kesepakatan, hilang semua persaudaraan dan hilang semua pegangan.

Aku cuma melihat hal ini dalam konteks agama. Kenapa perlu bergaduh sedangkan agama Islam tertulis pada sekeping kad kecil berwarna biru pada kad kedua-dua pihak. Kenapa perlu mempermainkan hal sensitif semata-mata hendak mencapai kesenangan dunia. Kalau hal lain yang dipergaduhkan memang aku tak mahu ambil kisah. Hal-hal politik ini semua aku malas nak campur sebab cerita yang menggunakan air liur ni bukan semua boleh pakai. Sembur sana,ludah sini,tabur macam-macam janji,cukup bulan orang yang dengar basah dengan air liur dengan sisa makanan yang terlekat dekat celah gigi.

Tak perlu sampai nak memperburukkan saudara sendiri. Semua sudah kena main dengan tipu helah pihak ketiga yang memang sibuk nak pecah belahkan kita. Islam sama islam,bergaduh macam orang gila. Yang ulama diperlekehkan,yang ketua diperkecilkan. Mana semua cara hidup yang sebenar? Kenapa kita tak boleh singkap kisah-kisah lama. Kisah bagaimana nak selesaikan masalah-masalah dunia. Masalah bertelagah tentang isu penggunaan kalimah Allah ini terutamanya. Bukankah kita ada majlis syura yang dari dulu memang berkesan penggunaannya. Kenapa tak tahu nak guna. Duduk satu meja bulat kedai kopi tepi kampung pun dah cukup,janji orang-orang penting boleh datang. Bukan sibuk nak cari salah pihak satu lagi,bukan sibuk kutuk pihak satu lagi dan bukan sibuk carutkan pihak satu lagi.

Sama-sama kena sedar sendiri. Aku golongan minoriti,kerja tiap-tiap hari tunggu cukup bulan makan nasi bila dah dapat gaji. Hanya mampu tulis dekat sini sampai tiba masa diorang sedar sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan